DFT-HUNGÁRIA
JÓT ÉS JOBBAN
Edit Content

Egész nap a számítógép előtt ülni eleve fárasztó, erre jön még rá az, hogy nagyon sok metakommunikációs jel egyszerűen elvész az online térben és általánosságban is nehezebb megmozgatni a résztvevőket. Adja magát a kérdés: vajon tud-e egy online tréning ugyanolyan hatékony lenni, mint egy személyesen?

Mit is jelent a hatékony?

A személyes programok esetén is mindig izgalmas a hatékonyság kérdése: miből fogja az egyén, a csapat, a vezető, az ügyfelek és még számos érintett észrevenni azt, hogy hatékony volt a tréning? A leginkább kézenfekvő válasz, hogy abból, ha elérte az előzetesen kitűzött célokat a rendelkezésre álló erőforrásokkal. Kiegészítésképpen fontos hozzátenni, hogy mindezt egy olyan szemlélettel, amelyre a résztvevők hosszú távon tudnak építkezni.

Online hatékonyság

A fent feltett kérdésre lehet nagyon rövid és részletes választ is adni. Röviden, igen, egy online tréning is el tudja érni a célját azok között a keretek között, amit egy ilyen jellegű program el tud érni. Úgyhogy a valódi kérdés inkább az, hogy pontosan mire lehet jó egy online tréning? Nem érdemes pont ugyanazt elvárni online, mint személyesen, mert az egy térben való elhelyezkedés és a metakommunikáció bizonyos részei egyáltalán nem, vagy nagyon másképp működnek.

Élmények és mozgalmasság

Az utóbbi hónapok rávilágítottak, hogy az online térben is lehet élményszerű és mozgalmas, interaktív, nagy résztvevői aktivitásra épülő programokat megvalósítani. A különböző technikai megoldásoknak köszönhetően lehet páros, kiscsoportos gyakorlatokat beépíteni, közös feladványokat megoldani, virtuális post-it lapokon ötletelni és virtuális flipcharton együtt alkotni. Egy-egy program hatékonyságát és az egyéni tanulási utakat nagymértékben befolyásolja az, hogy milyen eszközöket vetünk be, mint ahogyan az is, ahogy a résztvevők ezekhez hozzáállnak.

Több és kevesebb

A valóban hatékony és élményszerű tréning megvalósításához személyesen és online is nagyon sok tréneri feladat kapcsolódik, ezek közül néhány mindkét formában szükséges, míg vannak olyan tréneri feladatok, amelyek kifejezetten az online tréningek esetén relevánsak. A csoporttal mindkét esetben szükséges pszichológiai szerződést kötni, figyelni a csoportdinamikára, jól megtervezni a gyakorlatok sorrendjét és dinamikáját, hogy megfelelő íve legyen a programnak. Ugyanakkor az online térben érdemes időt tervezni és szánni az elején a technika megismertetésére és az ezzel kapcsolatos komfort megteremtésére. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra is, hogy a résztvevők figyelmét megtartsuk és az esetleges zavaró tényezőket a résztvevők ki tudják iktatni. Összességében az online programok is tudnak ugyanolyan hatékonyak lenni, mint a személyesek, ha jól fogalmaztuk meg a program célját.

További bejegyzéseink

Legyen része közösségünknek!

Inspirációt gyűjthet a fejlődéshez, valamint elsőként értesülhet legfrissebb pályázati híreinkről, szakmai tartalmainkról és közelgő eseményeinkről.

DFT-Hungária