A pandémia során megtanultuk, hogy az online térben sokkal több mindent meg lehet valósítani, mint azt korábban gondoltuk volna. Az online programok évében voltunk online tréningeken, megbeszéléseken, közös főzésen, koktélpartin, karácsonyi vacsorán, borkóstolón és logopédiai fejlesztésen, konferencián és óvodai találkozón egyaránt.
A civil szervezetek mindennapjaiban sokkal nagyobb szerepet kapott az online jelenlét, mint korábban, és nagyon sok folyamatot, az önkéntesek toborzásától a rendezvények megvalósításáig a monitor mögé helyeztünk. Hogyan lehet megtalálni a legjobb digitális eszközöket a programjainkhoz? Mitől lesz interaktív, érdekes, emlékezetes, izgalmas és mozgalmas egy online program? Hogyan tudunk eljutni a megfelelő célcsoporthoz és milyen eszközök segítik a kommunikációt, bevonódást, közösségépítést? A cikkben 5 tanácsot találsz a fenti kérdésekre adott válaszként.
Sokkal többen hajlandóak online programokon részt venni, mint korábban, és a szervezők is sokkal kreatívabb megoldásokat találnak ezekhez. Érdemes megvizsgálni, hogy a pandémia után mik azok a programok, eszközök, folyamatok, amik online is ugyanolyan jól vagy éppen hatékonyabban működnek, és ehhez igazítani például az éves programtervet.
A különböző online találkozó és tréning platformoknak köszönhetően virtuális közösségeket is létre lehet hozni, vagy akár összekötni két helyi közösséget, ezáltal egészen új szinte emelni a kapcsolódást. Például egy testvértelepülési programban az évi egy személyes találkozó mellett a különböző életkorú lakosoknak különböző programokat lehet szervezni.
Érdemes formabontónak lenni, és azokat az eszközöket használni, amiket ők is nap mint nap használnak: közösségi média, fotók, videók, Youtube, TikTok és más hasonló programok. Például környezettudatosság témában rajzpályázat helyett lehet videópályázatot hirdetni, egészségmegelőzés területén online kihívásokat megvalósítani, vagy a csecsemők hozzátáplálása kapcsán havi rendszerességgel Zoomos találkozót szervezni, meghívott szakértőkkel más civil szervezetektől.
Az online térben hatványozottan igaz, hogy a láthatóságnak és a szájhagyománynak óriási szerepe van. Egy jól kitalált kampány kardinális eleme, hogy eljusson a célcsoportból minél több emberhez, a program előtt és után, a szervezőktől, résztvevőktől és együttműködő partnerektől egyaránt. A közösségi média, például a Facebook rengeteg lehetőséget ad arra, hogy egy-egy koncepció vagy tartalom virális legyen és organikusan elterjedjen, az emberek maguktól megosszák, kommenteljenek és aktivitást generáljanak a különböző posztok. Egy közelgő eseményhez a klasszikus Facebook eseményen kívül lehet játékot, mentimetert, képkeretet, kvízeket, videókat, beszámolókat és sok hasonló elemet illeszteni, ezek mind megfelelően szolgálják az aktivitások növelését.
És itt jönnek képbe az együttműködő partnerek: minél több hasonló szervezettel állunk kapcsolatban, annál többen osztják meg a tartalmainkat, mutatnak érdeklődést a programok iránt, annál több releváns célcsoport taghoz tudunk eljutni. És itt nem csak klasszikus együttműködésre érdemes gondolni, hanem a megszokottól eltérő összekapcsolódásokra is: egy környezetvédelemmel foglalkozó szervezet kapcsolódhat egy kávézóhoz, egy egészségmegőrző szervezet kapcsolódhat egy tréningszervezethez, egy tánckör kapcsolódhat egy teákat forgalmazó szervezethez.
Érdemes egy-egy rendezvényen mindig kipróbálni valami újat: önkénteseknek ismerkedős játék Padletben, játékosítás mentimeterrel, Kahootos kvíz a végén vagy éppen egy humán bingós játék a nagyobb létszámú csoportoknál. A játékosság könnyedséget, örömöt, nevetést, felszabadultságot visz a programokba – különösen az online megvalósuló eseményekben van erre nagy szükség. Egy jól megválasztott játék kapcsolódásokat hoz létre a résztvevők között, így nem egyszerűen célcsoport, hanem idővel közösség formálódik majd belőlük.
A fenti eszközök csak egy kis szelete a rendelkezésre álló online eszközöknek, és minden esetben a célcsoport, létszám, a rendelkezésre álló keretek és célok tükrében érdemes arról dönteni, hogy mikor melyik eszközt hívjuk segítségül a résztvevők aktivizálására. A jól megválasztott eszközökkel folyamatos kommunikációt és érdemi visszajelzéseket lehet kérni a résztvevőktől, így hozzánk sokkal nagyobb arányban jutnak el a megfelelő információk, igények. Ezekkel az eszközökkel hosszú távon olyan programokat tudunk megvalósítani, amit várnak a résztvevők, amire sokan és szívesen jönnek el.
További bejegyzéseink